Vaccicheck

Bij onze praktijk vaccineren we op maat. Dit betekent dat uw hond met ons vaccinatieschema een goede bescherming heeft voor de verschillende besmettelijke ziektes, maar niet onnodig veel vaccinaties krijgt. Voor Leptospirose (de Ziekte van Weil) en besmettelijke hondenhoest (kennelhoest) moet uw hond jaarlijks gevaccineerd worden.

Voor Parvo, hondenziekte en Hepatitis(Leverziekte) wordt uw hond om de drie jaar gevaccineerd. Nu is uit onderzoek gebleken dat niet elke hond na drie jaar al onvoldoende antistoffen heeft tegen deze laatste drie genoemde ziektes en misschien zelfs maar een keer in de vier of vijf jaar een vaccinatie tegen deze ziektes nodig heeft. Anderzijds kan het ook voorkomen dat vaccinaties niet goed zijn aangeslagen, waardoor honden alsnog gevaccineerd moeten worden.

Om te controleren of een vaccinatie nodig is tegen Parvo, Hondenziekte en Hepatitis, werd  VacciCheck ontwikkeld. Dit is een bloedtest die inclusief het prikken van het bloed een klein half uur in beslag neemt en aangeeft of uw hond nog voldoende antilichamen heeft, en dus goed beschermd is tegen deze ziektes. Op deze manier kunnen we eventueel een vaccinatie overslaan en hoeven we het immuunsysteem niet onnodig te belasten.

Waarom VacciCheck?

VacciCheck is zinvol bij dieren die heel oud zijn, dieren die overgevoelig zijn voor de enting, bij (chronisch) zieke dieren (bijvoorbeeld honden met epilepsie), dieren waarbij de voorgeschiedenis van entingen onbekend is of in alle andere gevallen waarin u zo min mogelijk wilt vaccineren en toch wilt zorgen voor voldoende immuniteitsstatus en bescherming van uw hond. Daarnaast is de test ideaal om in te zetten bij het vaccineren van pups.

Hoe werkt het?

Tijdens het bezoek aan de praktijk voor de jaarlijkse gezondheidscheck en Ziekte van Weil/Kennelhoest vaccinatie kunnen we eerst bloed afnemen om te kijken of uw hond voldoende antistoffen heeft tegen de andere aandoeningen en op basis van deze uitslag de entingen aanpassen. Helaas is het nog niet mogelijk om alle entingen van Hondenziekte, Parvo en Hepatitis afzonderlijk te geven. Dit geldt alleen voor Parvo. Indien een hond voldoende antilichamen heeft voor Hepatitis, maar te weinig voor Parvo en Hondenziekte, kan er een gecombineerd vaccin voor Hondenziekte en Parvo worden ingezet. Hepatitis is alleen nog maar verkrijgbaar in een cocktail van Hondenziekte, Hepatitis en Parvo.

Hoe vaak moet deze bloedtest worden uitgevoerd?

Bij honden vanaf 1 jaar, is het verstandig al een bloedtest te laten doen. Er zijn namelijk honden die na de puppyvaccinatie al voldoende antistoffen hebben voor 3 jaar of langer. Het kan echter ook voorkomen dat deze geen of te weinig antistoffen hebben en dus alsnog gevaccineerd moeten worden. Afhankelijk van de uitslag kan dan worden bekeken of dit jaarlijks of om de 3 jaar herhaald moet worden.

De test is ook beschikbaar voor katten.

Indien u nog vragen heeft over VacciCheck kunt u terecht bij de assistente aan de balie of bij de dierenartsen.