Op vakantie

vakantie

Het is weer vakantietijd. Lekker ver weg naar de zon of misschien dichterbij op een camping of in een huisje. U gaat op vakantie! Neemt u uw hond mee? Laat u de buren op uw konijn passen? Gaat uw kat in het pension?

Of u nu in het binnen- of buitenland op vakantie gaat, u zult iets moeten regelen voor uw huisdier(en). Tegenwoordig zijn er vele mogelijkheden.

Katten blijven vaak thuis met een kennis als oppas, maar er zijn tegenwoordig ook speciale oppasdiensten. Soms kan uw hond mee op vakantie, let hierbij wel op met reserveren, in veel accommodaties is het houden van een huisdier niet toegestaan. En waar neemt u uw hond dan mee naar toe? Zijn er nog inentingen die het dier moet krijgen?

De onderwerpen hieronder geven u wat richtlijnen voor het mee op vakantie nemen of het onderbrengen van uw huisdier tijdens uw vakantie, zodat u veilig en gerust op vakantie kunt!

Thuis blijven of uit logeren?

Als u heeft besloten uw dier thuis te laten zijn er een aantal dingen die u in de gaten moet houden:

U kunt uw dier thuis laten, maar dan moet er natuurlijk wel iemand voor zorgen. Voor een konijn, knaagdieren, vogels e.d. is het nog vrij makkelijk. Zij kunnen best wel een paar weken zonder uw aandacht en aanwezigheid. Als ze maar wel elke dag eten, water en aandacht krijgen. Ook moeten kooien en hokken verschoond worden door de oppas.
Voor een kat en hond ligt het wat anders. Een kat kan ook best een week zonder zijn eigenaar, met iemand die eten en drinken geeft en de kattenbak verzorgt. Maar als het een langere periode wordt moet er toch wel een paar keer per week iemand een paar uurtjes bij het dier zijn. Uw dier heeft aandacht nodig. Sommige katten zijn erg van slag als hun baasje/gezin weg is, en stoppen bv met eten. De oppas moet hier wel op letten! Er bestaat een kans dat een kat wegloopt (als hij toegang heeft naar buiten).
Een hond kan niet zo alleen in huis achterblijven met iemand die hem af en toe uitlaat. Het dier moet ergens gaan logeren, waar ze voldoende aandacht aan hem kunnen besteden.Voor alle dieren en mogelijkheden van oppassen geldt dat er duidelijke instructies achter moeten blijven. De oppas moet bijvoorbeeld wel weten wie uw dierenarts is! Maak een briefje met alle belangrijke gegevens.

Hier een checklist:

• Adres en telefoonnummer van de dierenarts.
  • De oppas moet eventuele dierenartskosten kunnen voorschieten. En er moet misschien geld in huis zijn om nieuw voer/kattenbakkorrels te kopen.
  • Het adres waar u verblijft met telefoonnummer. Mocht u rondreizen, bel dan af en toe op om te zeggen waar u bent en hoe u te bereiken bent.
  • De verwachte datum van terugkomst.
  • Telefoonnummers van vrienden/kennissen voor noodgevallen.
  • Instructies voor eventuele medicijnen.
  • Instructies mbt het voeren van het huisdier.

Kennel of Pension

Als u uw hond/kat (konijnen, knaagdieren, vogels worden tegenwoordig ook wel geaccepteerd!) in een pension wilt onderbrengen, zijn er ook een aantal dingen die u in de gaten moet houden. Reserveer tijdig! Veel pensions/kennels zitten snel vol bv tijdens de wintersport of zomervakantie.

• Spreek duidelijk af wanneer u uw dier komt brengen en wanneer u het weer ophaalt.
  • Vraag bij reservering duidelijk wat de eisen zijn mbt vaccinaties: elk pension heeft zijn eigen regels hieromtrent.
  • Officieel moeten honden en katten tegen bepaalde ziektes zijn geënt
    Honden: Tegen hondenziekte, parvo, ziekte van weil en leverziekte. Bij ons krijgen de honden het ene jaar een enting tegen alle ziekte en het andere jaar tegen parvo en weil (bescherming is langer). Het is verstandig (en soms een eis) dat honden tegen kennelhoest geënt worden.
    Katten: Een enting tegen katten- en niesziekte. De niesziekte zit bij ons standaard in de jaarlijkse cocktail enting, de kattenziekte om de 2 jaar (de bescherming werkt langer).
    Overige dieren: vaak zijn er geen eisen. Voor konijnen is het verstandig het dier te laten enten tegen Myxomatose en RHD/VHD.
  • Sommige pensions eisen een enting die bijvoorbeeld maximaal een half jaar voor verblijf is gegeven. Vraag dit na bij het pension.
  • Bij sommige pensions moeten de dieren tegenwoordig ook gechipt zijn. Vraag dit ook bij de reservering. Meer over chippen? Klik hier.
  • Neem het voer mee wat uw dier is gewend, vraag bij de reservering of dit wel kan! Geef ook instructies mbt het voeren van uw dier, mocht het op een bijzondere manier moeten gebeuren. Zet het ook op papier.
  • Vaak is er bij een pension wel een dierenarts aangesloten, maar geef voor de zekerheid ook het adres en telefoonnummer van uw eigen dierenarts door. Soms zijn bepaalde gegevens in het bestand erg belangrijk voor een andere dierenarts om te weten.
  • Vraag van te voren hoe het werkt als er extra kosten gemaakt worden voor uw dier.
  • Laat het adres waar u verblijft met telefoonnummer achter. Mocht u rondreizen, bel dan af en toe op om te zeggen waar u bent en hoe u te bereiken bent.
  • Laat telefoonnummers van vrienden/kennissen achter voor noodgevallen.
  • Geef instructies voor eventuele medicijnen, zet dit ook op papier!

Mee in het binnenland

U kunt natuurlijk uw huisdier meenemen als u in het land blijft. Een hond, konijn, vogeltje of een knaagdier kan goed mee, voor een kat is het niet zo makkelijk, zij zijn vaak echt aan hun eigen omgeving verbonden en zijn snel gestrest.

Sommige parken/vakantie-adressen stellen eisen, of uw huisdier mag er helemaal niet komen. Zorg ervoor dat u bij de reservering vraagt wat de eisen zijn voor bijvoorbeeld entingen, chippen en het uitlaten van een hond.
Als het dier mee kan, probeer dan wat vertrouwde dingen mee te nemen. Bij een hond bv zijn eigen water/voerbak en de mand. Voor een konijn of vogel neemt u natuurlijk het hok/kooi mee waar het dier al in gewend is. Zorg voor voldoende voer.
Als uw dier een bepaald probleem heeft als suikerziekte of een allergie, is het verstandig om de patiëntgegevens bij uw dierenarts op te vragen. Deze kunt u meenemen op vakantie. Mocht er in de vakantietijd is mis gaan, kunt u laten zien wat er bij uw eigen dierenarts is gebeurd.

Binnenlandse ziektes tijdens vakantie

Ook in Nederland zijn er wat dingen die u in de gaten dient te houden. Zelfs in Amsterdam komen teken voor dus ook op de bestemming van uw keuze. U dient voornamelijk rekening te houden met teken. Hier leest u meer over teken.

Mee naar het buitenland

Reizen met uw dier naar het buitenland

Als u uw dier (hond/kat) meeneemt naar het buitenland zijn er een aantal dingen die u moet regelen. Voor elk land gelden aparte regels, het is goed deze te controleren (Europa/buiten Europa) of na te vragen bij de ambassade.

De standaard regels:

• Chip
  • Rabiës vaccinatie (hondsdolheid). Minimaal 21 dagen voor vertrek.
  • Europees dierenpaspoort
  • Gezondheidsverklaring in paspoort, getekend door dierenarts.

Parasieten en ziektes in/uit het buitenland

In veel landen komen bepaalde ziektes voor die overgebracht worden door bijtende insecten. Op de pagina: Algemene informatie Hond leest u meer over de verschillende parasieten.

• Teken (Babesia, Ehrlichia en ziekte van Lyme)
  • Hartwormen
  • Leishmania

De assistentes zullen u telefonisch of aan de balie helpen om uw huisdier zo optimaal mogelijk te beschermen tegen de parasieten die voorkomen in het gebied waar u op vakantie gaat.