Ziektes

konijn

Blaasproblemen

Blaasontsteking
Net als bij mensen doet een blaasontsteking behoorlijk zeer. Het dier plast telkens kleine beetjes. De urine is vlokkerig en er zit bloed in. Ook hier moet u de dierenarts waarschuwen, zeker omdat het pijnlijk is. De dierenarts kan dmv een urine onderzoek en het voelen naar de blaas vaststellen of het een blaasontsteking is. Als de urine rood is, maar het konijn lijkt nergens last van te hebben, is er waarschijnlijk niks aan de hand. Kleurstoffen zorgen dan voor de rode kleur. Laat bij twijfel altijd uw konijn en zijn urine nakijken.

Blaasstenen
Het lijkt er in eerste instantie op dat het dier een blaasontsteking heeft. Als het niet opgelost kan worden en de problemen komen weer terug, kan de dierenarts samen met u beslissen dat hij een foto wil maken van de blaas. Hierop is goed te zien of het dier stenen heeft. Eventuele stenen moeten operatief verwijderd worden. Daarna moet het dier voornamelijk hoor te eten krijgen ter voorkoming van steenvorming.

Maagoverlading

Door bv plots veel te eten (door een tijd niks gegeten te hebben), of het eten van te grote/te smakelijke dingen of een verstopping, kan een konijn en te volle maag krijgen. De buik is opgeblazen, de darmen werken niet meer naar behoren, er is geen ontlasting meer. Dit kan erg snel verlopen. Het dier zal steeds minder actief worden, de bloedvaten en ademhaling raken bekneld, het dier raakt in coma en sterft. Een sloom konijn dat niet eet, is daarom altijd een spoedgeval!!

Maden

Het gebeurt helaas te vaak; konijnen die binnen komen met een kont vol maden (vliegenlarven). Dit kan komen door een vieze kont van het konijn. Als konijnen diarree hebben of hun hok wordt niet vaak genoeg verschoond, kan ontlasting aan hun haren bij de anus blijven kleven. Hier komen vliegen op af. Deze leggen eitjes in/op de huid van het konijn. Als de eitjes na enkele uren uitkomen, gaan de larven zich voeden, met eerst de huid van het konijn. Daarna is de binnenkant aan de beurt. Het dier wordt langzaam opgegeten. Dit is erg pijnlijk voor het konijn, en er moet zo snel mogelijk actie ondernomen worden. Bel de dierenarts, die zal proberen het dier maden vrij te maken. Soms gaat dit alles zo snel, dat er niets meer aan te doen is. Controleer daarom dagelijks de kont van uw konijn, een kleine moeite die een hoop leed kan besparen.
Bij konijnen die buiten gehouden worden , en waar geen dagelijkse controle mogelijk is, is het mogelijk om een madendodend middel (stronghold) van lente tot herfst maandelijks in de nek te druppelen. Dit middel is bij de dierenarts te koop. Hierdoor sterven de maden al voordat ze schade kunnen aanrichten.

Myxomatose

Myxomatose Myxomatose is een virusziekte die behoort tot de pokkenvirussen. Deze ziekte wordt meestal overgedragen door stekende insecten, zoals muggen. Zo kan het konijnen die kilometers van elkaar vandaan wonen, besmetten. De ziekteverschijnselen beginnen vaak met niet meer eten, koorts en dikke en kleverige ogen. Hierna kan het konijn verkouden worden en kunnen er bultjes (pokken/myxomen) ontstaan op de oren, de neus en de rug. Binnen enkele dagen raakt het konijn in coma en sterft. We kunnen het konijn symptomatisch (infuus, pijnstillers, antibiotica) ondersteunen, maar desondanks sterven vrijwel alle konijnen. Het is dan ook beter om het dier uit zijn lijden te verlossen.
Het beste is om te voorkomen dat uw konijn dit virus oploopt, dit kan door uw konijn 1x per jaar te vaccineren.

Als u met uw konijn ingeschreven staat bij Dierenkliniek De Wetering, krijgt u automatisch een oproep in maart/april.

RHD / VHD

Het Viraal Hemorrhagisch Syndroom (VHS/RHD) is een voor konijnen zeer besmettelijke virusziekte die wordt overgebracht van konijn op konijn via lichaamsvocht zoals speeksel, urine en, bloed. Ook indirect via gras, mensen en stekende insecten kan een konijn besmet raken.
De ziekteverschijnselen beginnen vaak met niet eten, koorts, soms diarree en benauwdheid. Het kan voorkomen dat het konijn plots sterft, meestal met een gil. Er kan dan wat bloed uit de neus komen. In het lichaam van het konijn zijn dan bloedingen opgetreden, met name in de darmen. Hier wordt de ziekte ook naar genoemd. Hemorrhagisch betekent “gepaard gaande met bloedingen”.
Er is geen therapie om konijnen te genezen van deze ziekte, maar u kunt uw konijn wel beschermen door deze eenmaal per jaar in te laten enten, te zorgen voor een goede insectenbestrijding/-wering en geen gras te plukken in een gebied waar wilde konijnen voorkomen.

Het Snot

In eerste instantie lijkt het of het konijn gewoon ‘verkouden’ is. Het dier heeft een vieze neus, pootjes en ogen. Het moet veel niezen en snottert. Het snot wordt veroorzaakt door zeer hardnekkige bacteriën. De ziekte slaat sneller toe bij konijnen die in slechte conditie zijn of leven onder onhygiënische omstandigheden. Hoe eerder deze aandoening behandeld wordt, des te beter is de kans op genezing. Ga altijd naar uw dierenarts als uw konijn niest.

Trommelzucht

Dit houdt in: teveel gasvorming in het maagdarmkanaal. Dit kan komen door verkeerd voer: te veel klaver, maïs, brood, fijn jong gras, koolsoorten. Het kan ook secundair komen aan een andere ziekte zoals maagoverlading. De ademhaling wordt oppervlakkig. Als u konijn plots een zeer dikke buik heeft, maak dan een afspraak bij uw dierenarts. Klik hier voor de juiste voeding van uw konijn

Wamplooi ontsteking

Vrouwtjes konijnen hebben een huidplooi onder hun kin, de wam. Bij dikke konijnen, vochtige of warme omgeving kunnen smetplekken ontstaan die gaan ontsteken. Zalven, antibiotica, afvallen en een goede hygiëne zijn vaak de oplossing.